امروزه مقوله اکو کمپ و اکو توریسم در جهان جایگاه ویژه ای را یافته است و خدا را شاکرم که در طول 4 سال فعالیت خدمات توریستی به این مهم پی برده و در صدد ایجاد اکو کمپ توریستی شقایق سوباتان هستم .

در فاز اول این پروژه 6 سوئیت با استفاده از مصالح بومی و رعایت اصول معماری سنتی در سوباتان اجرا می نمایم که 2 دستگاه آن کاملا چوبی – 2 دستگاه کاهگلی و 2 دستگاه با سنگ کوهی محلی ساخته خواهد شد . سقف همه سوئیتها از تخته جنگلی مخصوصی بنام “چلک” پوشیده خواهد شد . داخل خانه ها با کف پوشهای محلی پشمی مانند گلیم و جاجیم و پالاز پوشیده خواهد شد .هر واحد از این سوئیتها دارای شومینه چوبی خواهد بود . البته داشتن حمام و سرویس بهداشتی بسیار تمیز مشخصه دیگر این خانه های بومی خواهد بود . دور زمین 3000 متری این کمپ بجای سیم خاردار و فنس و غیره با چوبهای خاص جنگلی بنام  ” لوک چپر” محصور خواهد شد . البته در مقابل هر سوئیت یک سیاه چادر یا پوری جهت استراحت مسافران بوم گرد احداث خواهد شد . برق مصرفی بجای موتور برقهای آلوده کننده از برق خورشیدی تامین خواهد شد . کمپ مجهز به اینترنت wifi خواهد بود . در گوشه ای از این کمپ اسطبل اسب و طویله گاو ساخته خواهد شد . ایجاد کارگاه جاجیم بافی – شال بافی – جوراب شال بافی – رنگرزی نخهای پشمی و …. بخش دیگری از این پروژه خواهد بود . در این کمپ امکان برگزاری مراسم نوازندگی سنتی و آواز خوانی تالشی – آموزش گاو و گوسفند دوشی – پشم چینی گوسفندان – اسب سواری – تنورهای پخت نان محلی و ارائه غذاهای بومی مانند : پندیره ویسوج – سوجا دیله – سیرجینه -قورما و غیره … فراهم خواهد شد .

ایجاد آتشگاه برای دورهم نشینی شبانه و بازسازی لار یا همان چشمه سنتی با استفاده از حوضچه چوبی از دیگر مشخصه های این اکو کمپ خواهد بود .

ضمنا در نظر دارم جهت احیاء فرهنگ و سنت تالشان ، چند دست لباس محلی مردانه (جلیقه و کلاه شال و کفش پلاستیکی و چوب دستی) چند دست لباس محلی زنانه ( تومان و کوینک – جلیقه مشکی و یایلق سفید) تهیه نموده و در اختیار مسافران قرار دهم و چنانچه در مدت اقامت در سوباتان یکبار با این لباسهای سنتی در بازار سوباتان حضور یابند از مزایا و جوایز خاصی بهرمند گردند .

اولین سوئیت اکو کمپ که از سنگ کوهی ساخته می شود و دومین بنای سنگی سوباتان بعد از ساختمان سنگی مرحوم مشهدی حسین منصوری بشمار می رود ، به شناژ رسیده است .