بدلیل قرار گرفتن ییلاق سوباتان در ارتفاعات رشته کوههای البرز ، آب و هوای این منطقه سرد و زمستانهای آن طولانی و بارش برف در این منطقه زیاد است . سوباتان معمولاً 4 ماه از سال پوشیده از برف بوده و به دلیل عدم وجود راه مناسب تردد کمتری دارد . البته اگر سوباتان مورد لطف مسئولین قرار گیرد و جاده لیسار به سوباتان احداث شود ، این منطقه می تواند به محل ورزشهای زمستانی تبدیل گردد . وجود دشتهای وسیع و کوهها ی متعدد با شیبهای مختلف ، هرگونه سلیقه ای را برای ورزشهای زمستانی و اسکی فراهم آورده است .

سوباتان (یکم دیماه 1390)
طلوع آفتاب در سوباتان برفی – زمستان 88 (عکس از فرهاد انجامی)

غروب آفتاب هم در سوباتان زیبائی خاصی دارد – یکم دیماه 90


هر چند در زمستان برف سنگین راه سوباتان را می بندد ، امّا عاشقان این سرزمین زیبا ، از هر فرصتی برای تجدید دیدار استفاده می برند


برف و بوران هرگز مانع حضور یاران نخواهد شد. دی 91


یکی از مشکلات اساسی مسافران زمستانی سوباتان تهیه آب آشامیدنی است . زیرا بعضی وقتها چشمه های آب تا یک متر زیر برف پنهان می شوند و اینجا چشمه سید بلاغی سوباتان است که اعضای گروه روی چشمه ایستاده اند . در این مواقع راهی جز آب کردن برف وجود نخواهد داشت .

اگر مسئولین منطقه همتی کنند و راه لیسار به سوباتان مرمت و بازسازی شود ، سوباتان می تواند به مرکز ورزشهای زمستانی منطقه تبدیل گردد . زیبائیهای زمستانی سوباتان به مراتب بالاتر از زیبائیهای بهاره و تابستانی این منطقه گردشگری است .

بارش برف سنگین در زمستان 92

5 دی 92 (عکس از استاد شاپور رضاقلی پور)