امروزه ایجاد خطوط هوائی داخل استانی برای مسیرهای کوتاه هوائی با استفاده از هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک (زیر 20 صندلی) در کشورهای پیشرفته جهان بمنظور سرویس دهی بیشتر به شهروندان و همچنین درآمد زایی برای فرودگاهها به یک امر اجتناب ناپذیری تبدیل شده است .

 خطوط تاکسی هوائی معمولاً بین فرودگاه یک استان و یا منطقه با مراکز صنعتی و تجاری و خصوصاً مناطق توریستی آن منطقه ایجاد می شود تا شهروندان بتوانند در فاصله زمانی کوتاهی به مراکز مورد نظر خود دست یابتد . البته در بسیاری از کلان شهرهای جهان تاکس هوائی شهری نیز برای ترددهای ضروری و به جهت وجود ترافیک سنگین به راهی برای حل مشکل تبدیل شده است .

 

صنعت تاکسی هوائی مدتی است که مورد توجه مسئولین هواپیمائی کشور ما نیز قرار گرفته است . اخیراً آخوندی وزیر راه و شهر سازی در جمع مسئولین هواپیمائی دستور داده اند که راه اندازی تاکسی هوائی در دستور کار فرودگاهها ی کشور قرار گیرد .

برای نخستین بار در ایران، تاکسی هوایی (به انگلیسی: Air taxi) بین تبریز و منطقه آزاد ارس راه‌اندازی شده‌ است. این امکان برای تردد سرمایه‌گذاران و گردشگران به این منطقه در زمان ۴۰ دقیقه به وجود آمده که بر این اساس در باند تازه تأسیس منطقه آزد ارس در جوار دشت گلفرج ، دو فروند هلیکوپتر فراهم شده‌است .

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی نیز از راه اندازی تاکسی هوائی در فرودگاه بیرجند خبر داد و افزود: در این راستا دو هواپیمای دو نفره، دو هواپیمای شش نفره و دو هواپیمای 18 نفره آماده خدمت رسانی به مردم استان برای سفر به اقصا نقاط كشور هستند.

 استان گیلان که یکی از استانهای مستعد صنعت گردشگری است ، زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد خطوط تاکسی هوایی با گرایش توریستی را دارد . وجود کیلومترها ساحل زیبا و جنگلهای سر سبز علی الخصوص ییلاقات پر جاذبه که عموماً از راههای دسترسی مناسبی نیز برخوردار نیستند همگی نقاطی هستند که در صورت توجه مسئولین استانی می توانند به ایستگاههای متعدد تاکسی هوائی با مرکزیت فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت تبدیل شوند .

تاکسي‌ هوايي‌ با ظرفيت‌ ‌10‌ نفر ، در فرودگاه‌ نوشهر آغاز به کار کرد . به گزارش خبرخودرو، فرماندار نوشهر گفت‌: اين‌ تاکسي‌ يک‌ هواپيماي‌ دو موتوره‌ است‌ و از کشور انگلستان‌ خريداري‌ شد. سيد قدير رضايي‌ افزود: از اين‌ هواپيما براي‌ آتش‌ نشاني‌ و امداد رساني‌ نيز استفاده‌ خواهد شد‌.

 یکی از ییلاقات زیبا و نمونه گردشگری استان گیلان ییلاق زیبای سوباتان است .این ییلاق زیبا با داشتن چشم اندازهای بیشماری از قبیل دشتهای سرسبز ، دشتهای شقایق سرخ ، آبشارهای زیبا ، چشمه های متعدد آب طبیعی ، پارک جنگلی طبیعی ، آب و هوای خاص ، بازارچه منحصر به فرد و ….. سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است .

در فصولی از سال بقدری حضور گردشگران در این ییلاق زیبا زیاد است که مهمانپذیرها و خانه های اجاره ای کفاف آنان را نکرده ناگزیر به چادرنشینی می شوند .

جالب اینکه در کنار همه موهبتهای طبیعی ، دشت و چمنزاز وسیعی نیز بنام بیده پشت که چندین هکتار چمنزار همواری است امکان ایجاد باند هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک را فراهم آورده است . در این چمنزاز وسیع امکان فرود همزمان چندین فروند هلیکوپتر و هواپیمای کوچک وجود دارد . این چمنزار وسیع که در بام سوباتان قرار گرفته جزو مناطق حفاظت شده ملی بوده و خالی از سکنه می باشد . اهالی سوباتان از این منطقه بعنوان گردشگاه و محل برگزاری مسابقات بومی و محلی خصوصاً پیست اسب سواری استفاده می کنند  . در سال 1391 فرود یک دستگاه هواپیمای دو نفره شخصی این باور را در اهالی سوباتان ایجاد کرد که « گرچه سوباتان با آنهمه پناسیل طبیعی گردشگری ، راه دسترسی مناسبی ندارد ، می تواند در آینده باند فرود هواپیماهای زیر 20 صندلی را داشته باشد . »

شنیدن خبر راه اندازی تاکسی هوائی در کشور این باور آرمانی اهالی سوباتان را به واقعیت نزدیکتر نموده است .

( بیده پشت سوباتان تابستان 1391 )

 

به امید روزی که آسمان سوباتان به آسمان فرودگاه سردار جنگل رشت گره بخورد .

 

انشا الله …

 

آخرین خبر در مورد راه اندازی تاکسی هوائی در گیلان :

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار لاهیجان به همراه عضو شورای این شهر با حضور در دفتر مدیرکل فرودگاه گیلان در خصوص همکاری‏‌های دو جانبه با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار مهندس فتاح رضوانی مدیرکل فرودگاه گیلان ضمن خیر مقدم به شهردار لاهیجان به مشترکات فرودگاه و شهرداری از جمله درآمد هزینه‏‌ای بودن اشاره کرد و گفت: تعاملات این دو نهاد می‏‌تواند در افزایش درآمدهای هر دو ارگان موثر باشد.

magic02

مهندس فتاح رضوانی افزود: با توجه به توریستی بودن شهر لاهیجان می‏‌توان از فرودگاه رشت برای معرفی این شهر از ظرفیت گیلان بهره‏‌برداری کرد و راه‏ اندازی تاکسی هوایی یکی از پیشنهاداتی است که می‏‌تواند گردشگران گیلانی را از فرودگاه رشت به لاهیجان منتقل کند.

وی همچنین در معرفی سرمایه‏ گذاران فعال به فرودگاه جهت سرمایه‏ گذاری در بخش‌های مختلف فرودگاهی نکاتی را به شهردار لاهیجان یادآور شد.

رضا کهالی شهردار لاهیجان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات مدیرکل فرودگاه گیلان در خصوص راه اندازی ترمینال جدید، پایانه هوایی را معرف استان توصیف کرد و گفت: هر قدر پایانه هوایی در استان مجهز باشد نشان دهنده رشد و تعالی آن استان است.

وی اظهار امیدواری کرد در یک جلسه دیگر تفاهم‏نامه‏‌ای بین فرودگاه رشت و شهرداری لاهیجان امضاء شود تا بتوانیم در زمینه‏‌های مختلف همکاری بیشتر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، از هواپیماهای سبک و فوق سبک برای راه اندازی تاکسی هوایی استفاده می‌شود. استفاده از هواپیماهای بزرگ در بسیاری از مسیرها با محدودیت مواجه است. پروازهای محدود به برخی از شهرها و یا نبودن فرودگاه فعال موجب شده است تا رفت و آمدهای هوایی با مشکلاتی همراه باشد. از این رو بسیاری از کشورها با تولید و یا خرید هواپیماهای سبک این محدودیت را رفع کرده‏‌اند.

25816

با توجه به این محدودیت‌ها در کشور، در سال‌های اخیر اقدام به تولید هواپیماهای سبک و فوق سبک شده است. این هواپیماها با مصرف سوخت کم قادرند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت مسافران را در هر زمان با بالاترین امنیت به مقصد برسانند./ایسنا

با بیان این مطالب شورای اسلامی شهر لیسار و شهردار جوان و باسواد و پر شور ما هم می توانند دومین گروه ملاقات کننده با مهندس فتاح رضوانی مدیر کل فرودگاه سردار جنگل رشت باشند .