همایش ملی تالش شناسی روزهای شنبه و یکشنبه دوم و سوم خرداد با حضور اهالی فرهنگ ، باستان شناسان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی در دانشکده کاسپین چوکای رضوانشهر برگزار شد . در این همایش مقالات فراوانی در زمینه های باستانشناسی ، گردشگری ، معماری ، فرهنگ آداب و رسوم ، منابع طبیعی ، تاریخ تالشان و …..ارائه شد که در میان آن مقالاتی به زبانهای انگلیسی ، روسی و ترکی نیز دیده می شد .

این همایش با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان و دانشگاههای گیلان و پیام نور ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد . سخنرانان و میهمانانی از کشورهای ایران ، جمهوری آذربایجان و فرانسه داشت که شاخص ترین آنها ، پروفسور مارسل بازن گیلان شناس و تالش شناس فرانسوی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت .

مارسل بازن در سالهای 1351 الی 1355 به تالش آمده و تز دکترای خود را به تحقیق در مناطق مختلف تالش اختصاص داد . حاصل این تحقیق میدانی کتابی بنام ” طالش ، منطقه ای قومی در شمال ایران ” شد که در سال 1359 در فرانسه در دو جلد چاپ و منتشر شد و سپس توسط دکتر مظفرامین فرشچیان و با مشارکت خود آقای بازن به فارسی ترجمه گردید .

مارسل بازن در مدت اقامت خود در تالش 2 بار به سوباتان سفر کرد و از نزدیک با فرهنگ و اداب و رسوم مردمان آن آشنا شد . ایشان در صفحه 565 جلد 2 کتاب خود در مورد سوباتان می نویسد :

اکثر بازاریان و ساکنان سوباتان از لیسار و هره دشت می آیند و هره دشت در فصل تابستان تقریباً به نفع سوباتان خالی است .

در تصویر زیر پروفسور مارسل بازن (عینکی) نویسنده کتاب ” تالش منطقه ای قومی در شمال ایران ” در کنار استاد شاپوررضاقلی پور نویسنده کتاب ” نگاهی به لیسار و سوباتان ” دیده می شود .

تصویر جلد کتاب ” طالش منطقه ای قومی در شمال ایران “

 

استاد رضاقلی پور در کتاب خود با ارائه اسناد و مدارک و با استفاده ازاظهارات شفاهی تعدادی از مطلعین کهنسال محلی اطلاعات تاریخی جالبی را در اختیار خوانندگان قرار داده است .