صدور مجوز موزه مردم شناسی سوباتان توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ما را بر آن داشت که مصمم تر و جدی تر از گذشته به این امر فرهنگی اهتمام داشته و به فکر توسعه کار باشیم .

 اولین و اساسی ترین نیاز توسعه کار ایجاد فضایی مناسب و بزرگ جهت بنمایش گذاشتن بیش از 180 قلم ابزار و لوازم موجود در موزه است . این ساختمان خود نیز باید بیانگر فرهنگ و سنت بومی منطقه و نشانگر معماری سنتی و بومی عشایر باشد . لذا طرح سیاه چادر عشایر سوباتان (پوری) برای این منظور انتخاب گردید .

 این پوری دارای 12 متر طول و 5 متر عرض و 3 متر ارتفاع می باشد که پس از انجام پی ریزی بجای کمند چوبی از میلگرد 16 و 14 استفاده شده و با میلگرد 8 نیز کمندها به ضخامت 15 سانتی متر به هم بافته و دوخته خواهد شد که پس از انجام اسکلت بتن ریزی شده و بشکل پوری در خواهد آمد .

سپس نمای بیرونی و داخلی سازه بطور کامل با سیاه چادر بافته شده از پشم بز پوشیده خواهد شد بطوریکه پس از اتمام کار دیواره 15 سانتی بتنی داخل به هیچ وجه قابل تشخیص نخواهد بود .

ویژگی این ساختمان دارا بودن درب ورودی و خروجی مجزا می باشد که در یک زمان افراد زیادی می توانند بصورت چرخشی از موزه دیدن نمایند .

بهره مندی از پنلهای برق خورشیدی امکان ایجاد نور طبیعی داخل موزه را فراهم آورده و با نصب دوربین های مدار بسته امنیت موزه تامین خواهد شد .