سوباتان بهشت ایران
مطالب سایت

رشید و صنعت شال را دریابیم.

یکی از مظاهر ناخوشایند توسعه صنعتی از بین رفتن صنایع بومی و سنتی کشورها می باشد . در روزگاران نه چندان دور تالشان تمامی مایحتاج زندگی خود را با دستان پر توان و هنرمند خود تولید کرده و به مصرف می رساندند. یکی از این صنایع بومی تولید لباس و لوازم شال بود که تالشان از پشم گوسندان خود تولید می کردند .

انواع لباسها شامل کت و شلوار و پیراهن و کلاه و جوراب و ساق بند و گیوه و کمربند و دستکش و باشلوغ .

انواع فرش و گلیم و جاجیم و پالاز و سارق و خورجین و گونی و انواع طنابها.

متاسفانه امروزه با بی مهری جامعه ، اکثر لوازم زندگی چوپانان را البسه و لوازم چینی تشکیل می دهد .

انسان وقتی در میان این همه بی مهری جوانی را می بیند که با عشق و علاقه وافر شغل پدری و اجدادی خود را ادامه می دهد ، بارقه ای از امید در دلش شعله می کشد . رشید صبوری خیاط جوان و خوش ذوق خرجگیلی یکی از این امیدهای آینده صنعت شال تالش است. رشید دیپلم تجربی را با معدل بسیار عالی گرفته ولی بعلت مشکلات اقتصادی نتوانسته ادامه تحصیل دهد .

هر از گاهی در خرجگیل به مغازه کوچک و محقر شال دوزی آقای صبوری سری می زدم ، این بار در کمال بهت و تعجب جوان خوش سیمایی را در پشت چرخ خیاطی عمو صبوری دیدم .

رشید با نگرانی خبر از بیماری پدر داد ولی وقتی در ادامه صحبتها شنیدم که رشید بعلت بیماری پدر کار در تهران را ترک کرده و تصمیم دارد شغل پدری را ادامه دهد ، بسیار خوشحال و ذوق زده شدم . خصوصا وقتی جلیقه پشمی دو رنگی را در تن رشید دیدم و ایشان گفتند این طرح ابداعی من است ، بسیار به آینده این صنعت زیبا امیدوار شدم.

رشید می گفت من در نیمه اول سال تقاضای دوخت ندارم و چون سرمایه ای برای خرید مواد اولیه لباسهای پشمی و آماده سازی پارچه برای سال بعد را هم ندارم ، مجبورم یک وانت بخرم و نیمه اول سال را میوه فروشی کنم.

ای کاش دولت برنامه ای برای حمایت از اینگونه صنایع کوچک را داشته باشد ، چرا که اصل اقتصاد مقاومتی که امروزه یه شعار دولتمردان تبدیل شده احیاء و توسعه صنایع داخلی ، بومی و سنتی می باشد. رشید دوست دارد در کنار جاده خرجگیل که یکی از جاده های گردشگری منطقه بوده و سالانه هزاران توریست داخلی و خارجی در آن تردد دارد ، قطعه زمین کوچکی را تهیه نموده و کارگاهی را ایجاد نماید تا در طول سال به تولید لباسهای پشمی مشغول شود . او توان تبدیل پشم به لباس را دارد ولی برای این کار نیاز به سرمایه و ایجاد کارگاه بشرح زیر است :

1- انبار پشم

2-اتاق شستشوی پشم

3-کارگاه نخ ریسی

4-کارگاه رنگرزی

5- کارگاه شال بافی

6-کارگاه خیاطی

7 – نمایشگاه و فروشگاه تولیدات

رشید می گوید اگر چنانچه روزی به این آرزوی خودم برسم برای توسعه صنایع دستی و محصولات تولیدی تالشان علاوه بر دوخت انواع لباسهای شال در فروشگاه خودم اقلام زیر را نیز به معرض فروش خواهم گذاشت تا مادران و پدران دامدار بخشی از نیازهای زندگی خود را براحتی تامین کنند :

1- انواع بافتنی ها شامل جوراب و گیوه و ساق بند و دستکش و کلاه شال

2 – انواع جاجیم و گلیم و پالاز و سارق و مفرش و خورجین شال

3 – انواع طنابهای شال

4 – سیاه چادر از موی بز جهت احیای سنت ساخت سیاه چادر(پوری یا پارگا) توسط عشایر بجای استفاده از پلاستیک و برزنت

5 – انواع گیاهان دارویی منطقه و میوه های جنگلی ارگانیک

6 – انواع محصولات لبنی شامل پنیر و کشک و کره و دوغ و لور و غیره

7 – عسلهای طبیعی تولید شده در دل جنگلهای تالش

و دیگر محصولات بومی ……..

رشید را در یابید….

    تلفن تماس با رشید صبوری خرجگیلی :  09391763140

 

نمونه هایی از تولیدات شیک رشید در خیاطی کوچک و محقر در روستای خرجگیل اسالم

مطالب مرتبط

حضور شهردار و شورای شهر در مسجد سوباتان

سوباتان
7 سال قبل

قرابت تاریخی مریان و سوباتان

سوباتان
10 سال قبل

مراسم یادبود رحلت جانگداز امام فرزانه در سوباتان

سوباتان
11 سال قبل
خروج از نسخه موبایل