از مدتها پیش آرزو داشتم کاخ زمستانی سردار امجد( ساختمان اتاقسرا شهر تالش ) به موزه مردم شناسی تالش بزرگ تبدیل شده و به همت فرهیختگان تالشی  کلیه آثار ، اشیاء و ابزاری که معرف فرهنگ و تمدن و دیرینه تاریخی و هویت ملی و مذهبی این قوم بزرگ است در آنجا به نمایش گذاشته شده و سندی محکم باشند بر ادعاهایمان . مقالاتی هم توسط حقیر و سایر علاقمندان در این زمینه نوشته شد ، اما ………

برای اینکه این آرزو بر دل نماند و قدمی عملی هر چند کوچک  در این راستا  برداشته شود ،(آب دریا را اگر نتوان کشید   هم به قدر تشنگی باید چشید ) تصمیم به راه اندازی نمایشگاه شخصی کوچکی بنام ( نمایشگاه مردم شناسی عشایری سوباتان ) در کلبه ای محقر ولی سنتی در ییلاق سوباتان نمودم  .  کلبه چوبی کوچکم با رعایت سبک معماری سوباتان ساخته شد ، حتی برای رعایت  سبک  سنتی،  پوشش سقف آن با تخته مخصوص (چلک یا لت ) انجام شد . قفسه بندی ساده ای  صورت گرفته است .

اشیا ، لوازم و اقلام مورد نظر که بیش از ۱۲۰ قلم  می باشند در حال تهیه و چیدمان می باشد . این اقلام  شامل انواع لباسهای پشمی سنتی ، لوازم خانگی قدیمی ، ابزارکار سنتی دامداری و سایر لوازم مورد استفاده عشایر سوباتان بوده که امروزه به دلیل مدرنیزه شدن کمتر مورد توجه قرار گرفته  و یا بطور کل به باد فراموشی سپرده شده ، می باشد .

جالب توجه اینکه راه اندازی این نمایشگاه با اقبال فراوان  دامداران و عشایر سوباتان روبرو شده بطوریکه تاکنون بیش از ۷۰% اقلام مورد نظر را بطور رایگان به نمایشگاه اهداء نموده اند که بنام خودشان  بنمایش گذاشته شود .

اگر کارها طبق برنامه پیش برود انشأالله مراسم افتتاح بمناسبت عید مبارک فطر  روز پنجشنبه ۹ مرداد با حضور جمع کثیری از عشایر و اهالی سوباتان و گردشگران حاضر در محل برگزار خواهد شد .

در این مراسم که داخل چادر عشایری ( پوری ) برگزار خواهد شد از نواها و آلات موسیقی تالشی استفاده خواهد شد . استاد عسگر آچنگان و محمد انجامی با زورنا نوازی خود ، شادی عید فطر ما را بیشتر خواهند کرد . در طی مراسم زنان تالشی مشغول پخت نانهای محلی ( سوجا نون و نزیک چورک ) برای پذیرایی از میهمانان خواهند بود . این نانهای محلی بهمراه شور – لور و پنیر محلی بطور سلف سرویسی پذیرایی خواهد شد . چای کهلیک اوتی هم در قارا قهوه دان در کنار آتش جنگلی گلوی میهمانان شرکت کننده را تر خواهد کرد .

بازدید از نمایشگاه برای همیشه برای عموم دوستداران فرهنگ اصیل عشایری سوباتان مجانی خواهد بود .

 شما هم به این مراسم محقرانه دعوتید ……….