آبشار وِرازان

نام این آبشار ریشه تالشی داشته و از دو کلمه تالشی … ور… بمعنی زیاد ، و … وزن… بمعنی آبشار تشکیل شده که در اثر تکرار تلفظ و راحتی تلفظ به ورازان تبدیل شده است.

وجود آبشارهایی بنام ..دودوزن.. ،..سووزن..، ..وزن بن.. در کوههای مختلف تالش موید این ادعاست.

این آبشار در روستای ورازان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است قرار دارد . آب رودخانه ورازان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های ییلاقات بالا دستی سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورازان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن حدود 30 متر است را تشکیل می دهد
ساکنین روستای ورازان که بیش از 50 خانوار هستند اکثراً اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستند که عموماً به شغل دامداری و دامپروری مشغولند
 

بدلیل پایین بودن دمای هوای این منطقه به علت ارتفاع بیشتر نسبت به سطح دریا ، شقایق ورازان نیز دیرتر از شقایق سوباتان شکوفه می زند .


چمنزار بیدَه پِشت

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی سوباتان چمنزار بیداپشت است که بعنوان تفرجّگاه عمومی ساکنین و گردشگران شهرت یافته است . این محل ، چمنزار بسیار وسیعی است که در ارتفاع بالایی قرار گرفته و به سوباتان و همه ییلاقات اطراف اشراف داشته و چشم انداز زیبایی دارد . این چمنزار بقدری وسیع است که حتی هواپیمای کوچک می تواند براحتی در آنجا فرود آید و بهمین دلیل بعنوان محل برگزاری جشنواره ورزشهای بومی و محلی از جمله مسابقات اسب سواری قرار می گیرد . در تابستان هر گوشه ای از این چمنزار وسیع محل ورزش جمع و گروهی از اهالی یا میهمانان است . در قسمتی از این محل حوزچه آبی وجود دارد که با جمع شدن آبهای سطحی در آن به زی بایی منطقه افزوده می شود . چمنزار بیده پشت محل خوبی برای چرای گوسفندان است و حضور گله های متعدد در این چمنزار زیبایی منطقه را دو چندان می کند .

پارک جنگلی طبیعی آلچالق

آلچالق به معنی محل درختان آلوچه ، غربی ترین قسمت جنگلهای لیسار منتهی به ییلاق سوباتان است ، این منطقه از تپه های کم ارتفاع و پوشیده از چمن طبیعی به همراه بوته های آلوچه  تشکیل شده است ، البته بندرت درختان جنگلی دیگری نیز همچون سیب و گلا بی و قره گیله در میان انبوه درختان آلوچه وحشی به چشم می خورد . در این منطقه بدلیل سردی هوا و بادهای تند ، درختان آلوچه به اندازه کافی رشد نکرده و بصورت درختچه های کوتاه و پر پشت در آمده اند و منظره بسیار زیبایی را خلق کرده اند . جالب اینکه در شهریور ماه هرسال این منطقه محل رویش قارچها ی وحشی وجنگلی است که هر روز صبح زود مشتاقا ن به جمع آوری قارچ طبیعی را به ا ینکه منطقه کشانیده و منظره جالبی از جوبندگان قارچ طبیعی ایجاد می کند .
در تابستان سایه های دلنواز درختان آلوچه ، این محل را  به جایگاه مناسبی برای فرار از گرمای  سوزان ظهرگاهی و استراحت جوانان وگردشگران تبدیل کرده است و اکثر مسافران در ایام تعطیلات ، سایه درختان این منطقه را  برای صرف نهار انتخاب می کنند
.

البته آلچالق فقط گردشگاه نیست بلکه یکی از مهمترین چراگاههای دامداران نیز بشمار می آید . سایه درختچه های پارک آلچالق در گرمای شدید تابستان امتیاز بزرگی برای چوپانان و گله های آنهاست .

ساری داش

 ساری داش  به معنی سنگ زرد  یکی از محلهای تفریحی سوباتان است . این منطقه در ضلع شمالی سوباتان واقع شده است . سخره ها ی بزرگ زرد رنگ آن در سینه کوهی بزرگ که مشرف بر رودخانه خروشان لیسار و جنگلهای سرسبز است ، چشم انداز قشنگی را ایجاد کرده است . وجود دشتهای وسیع « قوری دَره » و دور نمای آبشار « وِرَزان » و دره عمیق پایین « ساری داش»  و همچنین نمایان بودن ییلاقات « خُطبه سرا»  به زیبایی این محل افزوده است . بدلیل راحت بودن مسیر این چشم انداز همه روزه خانواده های سوباتانی حضور گرمی در این مکان دارند .

معمولاً به دلیل زیبایی منطقه اکثر مردم و مسافران اقدام گرفتن چند عکس یادگاری می کنند .

هاچا داش
در زبان ترکی هاچا به معنی دوشاخه و داش به معنی سنگ می باشد و هاچا داش سخره بزرگ دوشاخه ای است که در نوک قله کوهی که در ضلع جنوبی سوباتان واقع شده قرار دارد . منطقه هاچا داش بعنوان مرتفع ترین نقطه ، بام سوباتان نیز محسوب می شود . به دلیل وجود چمنزارهای وسیع در اطراف این کوه ، ضمن اینکه این محل را  به گردشگاه دوستداران طبیعت تبدیل کرده ، چراگاه مناسبی نیز برای گلّه های دامداران بشمار می رود .

 نمائی از هاچا داش در زمستان

مَجمِع داش

   مَجمِع  به معنی سینی بزرگ و « داش » به معنی سنگ  ، منطقه بسیار دیدنی و قشنگی است که در ضلع شمالی شهرک ییلاقی سوباتان واقع شده است . این منطقه پوشیده از سنگهای سفید بسیار بزرگ پهن می باشد که سطح صاف هر یک از آنها بیشتر از یک سینی بزرگ است که گویا دستی بسیار هنرمند آنها را بصورت سنگ فرش زیبایی در کنار هم قرار داده است و با رویانیدن چمن و سبزه و انواع گیاهان زیبا در میان آنها تابلوی دیدنی طبیعت را خوش رنگ تر نموده است .



غار گنج خانه

این غار در اردیبهشت 92 توسط انجمن غار شناسی ایرانیان مورد کاوش قرار گرفته و به ثبت رسید .

گزارش کامل آن را در مقاله ای تحت عنوان …طلسم غار گنجخانه شکسته شد… در گوگل جستجو کرده و مطالعه نمایید.

گنج خانه غاری است که در ضلع شمال شرقی سوباتان واقع شده است . این غار در پایین ترین نقطه سخره بزرگ گنج خانه قرار گرفته و بالای صخره دشتی وسیع و در پایین غار روستای گنج خانه قرار دارد . مردم منطقه از قدیم معتقدند در درون این غار گنج عظیمی نهفته است و از طرفی به دلیل اینکه این غار تلسم و جادو دارد ، تا کنون کسی نتوانسته وارد غار شود و سرّ غار را کشف نماید و لذا اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد . امید است مسئولین میراث فرهنگی منطقه با اجرای طرح کاوش و شناسائی غار به همه این احتمالات و باورهای غیر علمی خاتمه داده و در صورت نیاز این غار را بعنوان یکی از مکانهای طبیعی میراث فرهنگی به ثبت برسانند .


وجود درختان میوه جنگلی از قبیل سیب – گلابی و … و همچنین گلهای وحشی رنگارنگ در روی سخره بالای غار ، زیبایی بیشتری به این منطقه بخشیده است .