چشمه های آب طبیعی سوباتان

معمولاً همه ییلاقات ایران دارای چشمه های آب طبیعی می باشند ، اما چشمه های آب طبیعی سوباتان ، گویا هدیه خاص خالق در این مناطق اند . آب خنک و گوارای این چشمه ها در فصول گرما یکی از عوامل جذب گردشگران است .

دهها چشمه در سوباتان و روستاهای اطراف جاریند که مهمترین آنها عبارتند از :


سید بلاغی


میله بلاغی

 


 نظیری بلاغی

 

کمی پایین تر از چشمه نظیری بلاغی چشمه کوچک دیگری نیز وجود دارد که اسم خاصی نداشته و نیاز جمعی از اهالی را بر طرف می کند .

گزنه هونی 

چشمه اصلی این بلاغ کمی بالاتر در محوطه موسی زاده ها بوده و آب آن با لوله به محوطه آچنگان منتقل شده است .

 


 

 نومندان بلاغی

وِرَزان بلاغی

ساری بلاغ


هونی یش بلاغی


گوشا بلاغ

” گوشا ” در زبان ترکی به دو چیز شبیه هم می گویند و ” گوشا بلاغ ” دو چشمه شبیه هم در روستایی به همین نام کمی بالاتر از روستای مِیله بلاغی و به فاصله سی متر از یکدیگر واقع شده اند . آب یکی از این دو چشمه به روستای ” قلعه بین یوردی ” منتقل شده و آب چشمه دوم مورد استفاده دامداران بومی قرار می گیرد .


گوشا بلاغ یک

 


گوشا بلاغ دو

 
کَلَمَر بلاغی بالا




کَلَمَر بلاغی پائین

 

 باتمان بلاغ

این چشمه بزرگترین و پر آب ترین چشمه منطقه است که در صد متری شمال کلیه سویی قرار دارد .

چشمه کلیه سویی

یکی از چشمه های مشهور منطقه ، چشمه” کلیه سویی” است که در ورودی سوباتان در محلی به نام باتمان بلاغ  واقع شده که مسافران علاوه بر نوش جان کردن از این آب معمولاً ظرفی را نیز پر کرده و به ارمغان می برند

آب این چشمه برای بر طرف کردن بیماریهای کلیوی از جمله تسهیل در دفع ادار بسیار مفید است .


 گنجخانه بلاغی

 
آب شرب شهرک سوباتان و تعدادی از روستاهای تابعه از چشمه ” قارا بلاغ ” و ” سردابا هونی ” که در فاصله 3 کیلومتری کوه های بالا قرار گرفته تامین می شود که در صورت اضافه شدن آب

” هفته هونی ” چم چمی به شبکه آب سوباتان ، مشکل اهالی برای همیشه حل خواهد شد .

هفته هونی همانگونه که از اسمش پیداست ، هفت چشمه است که در فاصله های کمتر از یک متر در کنار هم قرار گرفته و از شکاف صخره ای بزرگ در چم چمی می جوشند و میزان آب این هفت چشمه بیش از پنج اینچ بوده و در صورت ساماندهی آن می تواند هم نیاز دامداران بومی و هم نیاز کل اهالی سوباتان را حل کند .

هفته هونی 1و2

هفته هونی 3و4

 

هفته هونی 5و6

هفته هونی 7  

موفق به تصویر برداری از این چشمه نشدم .