23 آبان 96 سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان شاهد برگزاری نشست علمی – تخصصی موزه و مجموعه داران خصوصی گیلان بود . در این گردهمایی که مدیرکل موزه های کشور آقای دکتر کارگر ، مدیرکل میراث فرهنگی استان آقای مهندس علیزاده ، مدیرکل سازمان برنامه و بودجه استان آقای دکتر کیوان محمدی ، رییس انجمن مجموعه داران کشور آقای مهندس لطفی ، آقای دکتر جهانی معاونت میراث فرهنگی استان گیلان و چند صاحب نظر دیگر به ایراد سخن پرداختند ، مطالب ارزنده ای در زمینه موزه و موزه داری بیان شد .

در استان گیلان 20 موزه و مجموعه وجود دارد که 5 مورد از آن تحت مدیریت میراث فرهنگی استان می باشد . 9 مورد از موزه ها مشارکتی بوده و تحت مدیریت سازمانهای دولتی است و 6 مورد دیگر خصوصی است .

 

در حاشیه این اجلاس و در سالن ورودی ، مجموعه مردم شناسی عشایری سوباتان نمایشگاه عکس فعالیتها و همچنین توانمندیهای گردشگری منطقه را دایر نموده بود که شدیدا مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

در این نمایشگاه حدود 50 قلم منتخب از200 قلم ابزار و لوازم موزه سوباتان بنمایش گذاشته شده بود .

آنچه که برای بازدید کنندگان جالبتر بود پوشش سنتی تالشی بنده و همسر و نوه کوچکم عماد بود که برای نشان دادن فرهنگ و لباس سنتی تالش به این عمل اقدام می کنیم .

عماد خود بتنهایی سوژه زیبایی از نماد لباس تالشی در چنین نمایشگاه هاست.

حضور آقای دکتر کارگر مدیرکل موزه های کشور در نمایشگاه موزه سوباتان فرصت مغتنمی بود تا ضمن معرفی فرهنگ و تمدن قوم بزرگ تالش در مورد راه اندازی موزه تالش بزرگ مطالبی به محضر ایشان گوشزد شود .

 در ادامه مراسم با اهداء لوح تقدیر و جوایز ارزنده از فعالیتهای موزه سوباتان قدردانی شد .

وقتی بنده با لباس کامل تالشی بالای سن قرار گرفتم ، زیبایی این لباس تشویق فوق العاده حاضرین را بدنبال داشت .

عکس یادگار دسته جمعی با مسئولین و میهمانان حسن ختام این نشست علمی – تخصصی بود .