بنا بر پیشنهاد فردین نظیری فعال محیط زیست و پرنده شناس برجسته تالشی اولین جشنواره قوچ زیبای بومی سوباتان در تاریخ 17 مرداد 99 مقارن با عید سعید غدیر در ییلاق زیبای سوباتان برگزار می گردد.

این جشنواره با هدف معرفی و حمایت از قوچ نژاد منحصر به فرد تالشی به جهت حفظ این نژاد و جلوگیری از جایگزینی نژادهای دو رگه و غیر بومی و همچنین معرفی و ارج نهادن به تلاشهای قشر دامدار و عشایر منطقه و همچنین معرفی توانمندیهای گردشگری و بومگردی و طبیعت گردی این خطه سرسبز برگزار می گردد.

در این جشنواره علاوه بر انتخاب زیباترین قوچ بومی که با دستان هنرمند پشم چینان تالشی که با هنری سنتی بر گرفته از آموزه های صدها ساله تالشان آرایش و پیرایش شده است ، مسابقه زنده و میدانی سرعت و دقت در پشم چینی گوسفندان توسط عشایر منطقه اجرا خواهد شد.

همچنین مسابقات ورزشی بومی و محلی ، مسابقه نی نوازی و مسابقه اشیاء و ادوات سنتی و قدیمی شامل قدیمی ترین دورد ، چیری ، سوپاند ، قمچی و چوب دستی تالشی نیز در این جشنواره برگزار خواهد شد.

 کمیته اجرایی این جشنواره با اعلام آمادگی داوطلبانه چند تن از فعالان فرهنگی منطقه تشکیل شده که اجرای 3 مرحله موفق جشنواره آدم برفی سوباتان را در کارنامه خود دارند و بزودی با نشست با فرماندار محترم تالش دبیر جشنواره انتخاب خواهد شد.

هزینه این جشنواره که بالغ بر 100 میلیون ریال می باشد همانند 3 جشنواره آدم برفی برگزار شده توسط فعالان گردشگری سوباتان و جمعی از علاقمتدان تامین خواهد شد.

 تعدادی از مدیران آژانسهای گردشگری آمادگی خود را جهت اجرای تور در این زمان را اعلام کرده اند .

همچنین مدیر اداره عشایری استان گیلان و مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان و مسئول امور عشایری شهرستان وشورای اسلامی بخش کرگانرود حمایت خود را از برگزاری این جشنواره اعلام نموده اند.

در حاشیه این جشنواره غرفه های نمایشگاه عکس و صنایع دستی و گیاهان دارویی و محصولات لبنی و عسل و غرفه های فروش کباب و انواع نانهای سنتی دایر خواهد شد.

زنان و مردان تالشی با پوشیدن لباسهای محلی بر زیبایی این جشنواره خواهند افزود.

شاعران و هنرمندان و خوانندگان تالش زبان نیز در این جشنواره فرصت هنر نمایی خواهند داشت.

در این مراسم برای پذیرایی نهار با غذاهای محلی از حدود 100 میهمان ویژه برنامه ریزی شده است.

قرار است به کلیه منتخبین مسابقات لوح تقدیر بهمراه جوایز ارزنده اهداء گردد.

حفاظت از محیط زیست و اجتناب از تخریب محیط زیست و آلودگی آن سرلوحه کار جشنواره خواهد بود.

شما هم از همینک به این جشن بزرگ تالشان خونگرم و میهمان نواز دعوتید.. …