سوباتان بهشت ایران
مطالب سایت

پوشیدن لباسهای پشمی وظیفه همه

وقتی سخن از حفظ فرهنگ و تمدن ملتی پیش می آید بی شک لباسهای سنتی و بومی آن ملت نیز یکی از مظاهر اصلی آن فرهنگ و تمدن محسوب می شود . در سوباتان پوشیدن لباسهای پشمی برای حفظ و احیاء فرهنگ عشایر منطقه جزو رسالتهای دوستداران فرهنگ این منطقه است . متاسفانه امروزه فرزندان عشایر و چوپانان محلی بجای استفاده از این لباسهای سنتی ، با پوشیدن کاپشن وشلوار لی و کلاه شاپو اقدام به گوسفند چرانی می کنند . دیگر سر کردن باشلوق شال نوعی عیب و عار بحساب می رود .

علی اصغر نوه دومم با لباس پشمی در 4 ماهگی در سوباتان

 

اینک وظیفه فرهنگ دوستان است که با استفاده از این لباسها بار دیگر فرهنگ سازی نموده و بفکر احیای آن باشند ، شاید بار دیگر کارگاههای شال بافی و رنگ رزی بکار بیفتند .

سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مردم شناسی عشایری سوباتان  – تابستان 93

حال که بزرگترها از پوشیدن لباسهای پشمی خجالت می کشند ، بهتر است پوشیدن لباسهای سنتی و بومی منطقه را از بچه ها شروع کنیم .

عماد نوه بزرگم در جشنواره ورزشهای بومی محلی سوباتان – تابستان 93

بامید اینکه روزی همه تالشان همانند اجدادشان با غرور و افتخار دست بافته های پدران و مادران خود را به تن کرده و اصالت فرهنگی خود را برای همیشه پاس دارند .

 

به همه دوستان سوباتانیم توصیه می کنم که حداقل یک جلیقه و یک کلاه شال و یک چوب دستی برای خود تهیه کرده و برای احیای فرهنگ منطقه از آنها با افتخار استفاده نمایند . 

انشاالله

مطالب مرتبط

تاکسی هوائی سوباتان

سوباتان
10 سال قبل

اولین برف پاییزی سوباتان

سوباتان
5 سال قبل

نان حلوایی سنتی

سوباتان
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل