سوباتان سالهاست که مورد توجه و حضور بی رویه و بی برنامه هزاران گردشگر داخلی  و خارجی قرار گرفته است . سوباتان به دلیل فصلی بودن فاقد شورای اسلامی و دهیار رسمی بوده و متولی قانونی آن بخشداری و شورای بخش کرگانرود (لیسار) است . علیرغم تقاضاهای مکرر و پیگیریهای مردمی تا کنون هیچ برنامه ای برای ساماندهی موضوع توریست در سوباتان وجود نداشته و این امر مشکلات فراوانی را برای گردشگران و اهالی بومی ایجاد نموده بود .

خوشبختانه بخشدار جدید لیسار آقای اکبر اولیایی ، رسیدگی به سوباتان را در راس اقدامات خود قرار داده و با بازدید میدانی از این ییلاق زیبا در صدد حل مشکلات آن بر آمده است . ایشان در چند جلسه ای که با حضور همه مسئولین ذیربط و متولیان امر خدمات گردشگری در بخشداری تشکیل داده ، ضمن اعلام اینکه در صدد ساخت امکانات بهداشتی و انجام سنگ فرش بازارچه و حل مشکل آب و …… است ، تاکید فراوانی برای قانونمند کردن فعالیت متولیان امر گردشگری دارد .

 در این جلسات فرماندهی انتطامی منطقه ، نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشگری تالش ، نماینده امنیت اجتماعی نیروی انتطامی تالش  ، دهیار فصلی سوباتان و تنی چند از مسئولین حضور فعال داشته و توصیه هایی را به حاضرین ارائه نمودند .

اهم تصمیمات جلسه :

1 – اقدام سریع کلیه فعالین خدمات گردشگری برای اخذ مجوز از اداره گردشگری تالش .

2 – خودداری از اسکان مختلط (آقایان و خانمهای غیر خانواده) در یک ساختمان .

3 – خودداری از سوار کردن مختلط (آقایان و خانمهای غیر خانواده) در پشت نیسانها .

4 – اخذ آمار گردشگران از لیدرها و ارائه لیست به دهیاری و بخشداری

5 – فعال کردن پایگاه بسیج و پاسگاه انتظامی جهت تامین امنیت بیشتر اهالی و گردشگران .

این اقدامات برای اولین بار است که در مورد سوباتان اتخاذ می شود و امید آن را داریم که نتایج مثبتی برای گردشگران و اهالی و متولیان خدمات گردشگری بهمراه داشته باشد .